znak ZŠ Habartov
Základní škola Habartov
Karla Čapka 119, okres Sokolov
Tel.: +420 352 692 547
město Habartov

Ředitelské volno

v souladu s § 24 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) vyhlašuje ředitel školy na úterý 21. května 2024 z organizačních důvodů ředitelské volno 

*****************

Nabízíme volné pracovní místo na tyto pozice:

* učitel 1. stupně

* učitel 2. stupně

* sociální asistent

* školní psycholog

Více informací zde.

Zápis do 1. tříd

Na Základní škole v Habartově uskutečnil zápis dětí do prvního ročníku.

   Na zákonem stanovený první možný den tj. 15. ledna 2013 stanovil ředitel Mgr. Václav Riedl termín zápisu do habartovské základní školy. Výpis z místní matriky napovídal, že po poněkud hubenějších letech by k němu letos mohlo dorazit něco okolo pět a sedmdesáti potencionálních prvňáčků.

   Zatímco v letošním roce dochází do prvních tříd asi 33 mrňousů, mohlo by se toto číslo, za příznivých podmínek vyšplhat i na dvojnásobek, což by z pohledu další bezproblémové existence školy bylo jistě velmi žádoucí.

   Zápisu samotnému tak předcházela několikatýdenní velmi důkladná příprava celého učitelského týmu. Je nutno napsat, že vše probíhá velmi dobře i díky tomu, že již několik let bezvadně funguje spolupráce prvního stupně školy a obou mateřských škol ve městě. Budoucí žáčci tak povětšinou nešli při zápisu do školy poprvé, ale s kamarády ji navštívili již v rámci přípravy dříve. Seznámili se tak nejen s prostředím, ale i s učitelkami a nezbytnými pravidly. Minimalizuje se tím případná obava či stres z prvního kontaktu se školou. Stres si tak letos zažilo především vedení školy, když ráno zjistilo, že naše počítačová síť je nečekaně mimo provoz a závady se jen tak odstranit nepodaří. Naštěstí se povedlo alespoň provizorně obnovit činnost několika přístrojů, a tak zápis byl zachráněn.

    V devět hodin dopoledne se začali k pavilonu B trousit první malí školáci s rodiči. Většina z nich přicházela v předem stanovený a domluvený čas, což umožňovalo netrávit ve škole čekáním více času, než bylo nutné. Občas byl i tento harmonogram narušen nějakým dítkem, které nebylo v seznamu, ale díky tomu, že se všechny učitelky řádně činily, dosáhl odpoledne skluz jen asi 15 minut. Nevítané čekání však vadilo více rodičům nežli dětem, neboť ty si hrály v herně, prohlíželi si dětské knihy a časopisy anebo trávili čas sledováním fotoprezentace, jejímž prostřednictvím se na plátně objevovaly desítky zajímavých snímků, které dokladovaly to, že škola již dávno není pouze místem, kde se sedí v lavicích a křídou se píše na tabuli.

   Jakmile předškoláci s rodiči dorazili, započalo pro ně povinné kolečko. Na úvod vyplnit potřebné údaje a pak se jejich cesty rozdělily. Rodiče čekalo papírování a děti zamířily za doprovodu školáků z druhého stupně do počítačové učebny. Zde podstoupily, letos poprvé, počítačový test znalostí, který jsme získali prostřednictvím serveru proskoly.cz a který se, podle slov Mgr. Jany Pleyerové, ukázal v mnoha ohledech na stejné úrovni s těmi, které používáme standardně. Následoval přesun do herny, kde při kreslení, stavebnicích a dalších hrách si děti krátily čas do té chvíle, než si pro ně přišla jedna z učitelek.

   S ní pak absolvovalo dítko individuální pohovor, který zjišťuje znalosti a dovednosti dítěte. Zkoumá se např. schopnost reagovat na otázky, znalost barev, pozoruje se předškolákova mluva a testuje se jeho paměť, sluch či jemná motorika.

Dítě se poté vrací do herny a rodiče ještě podstoupí rozhovor s učitelkou, která jim sdělí to, co dítě zvládá dobře, ale upozorní je i na to, co by bylo dobré zlepšit, na čem zapracovat a uvede i jistá doporučení, jak toho dosáhnout.

U dětí, u kterých se dle pedagogického pozorování či výsledků testů objeví závažnější nedostatky či třeba jen poněkud opožděnější vývoj, škola dává doporučení k ročnímu odkladu docházky. Děje se tak obvykle v rozmezí 10-20 procent z celkového počtu, což při současných 75 dětech činí něco okolo 10-12 předškoláků. Krátce po jedné hodině zde bylo 8 takových případů. Toto doporučení však ještě musí ztvrdit lékař a speciální pedagogicko-psychologické vyšetření. Není tak tedy jisté, kolik žáčků se tedy nakonec do školy v září vrátí.

   Všichni bez rozdílu si však odnesli malý dárek na památku a snad i kupu pozitivních dojmů, které jim vydrží až do září. Jak jsem měl možnost slyšet, drtivá většina dětí se do školy těší a bylo by dobré tento pocit přetavit v co nejlepší start do devítileté docházky do základní školy, která má splnit základní požadavek-tj. nabízet vzdělání, podporovat talent a vychovávat slušné lidi. K jeho naplnění je především zapotřebí oboustranná podpora a korektní spolupráce rodiny a školy. Díky splnění tohoto předpokladu se dítě do školy nebojí chodit i později než 1. září, daří se mu plnit nové úkoly, čerpá nové znalosti a v neposlední řadě nachází i nová přátelství. Ať tedy současným předškolákům jejich důležitý krok vyjde na jedničku.

                                                                                              Mgr. Aleš Plevka

pastelka pastelka pastelka pastelka pastelka
knihy